Utrzymywanie porządku w domu i w biurze – jak to osiągnąć i czyj to obowiązek?
Zadbane, estetyczne otoczenie sprawia, że żyje się nam przyjemniej, a praca staje się bardziej efektowana. Co warto robić, aby mieć schludny dom? Jak dbać o porządek w pracy i dlaczego jest to ważne?
5 zasad, które spawią, że dom będzie lśnił czystością
- systematyczność – niestety jest to najskuteczniejszy sposób na porządki, choć najtrudniejszy do osiągnięcia. Warto wypracować sobie stałe nawyki dotyczące dbania o dom – najlepiej jeżeli dana czynność jest wykonywana stale o tej samej porze (np. poranne ścielenie łóżek, wieczorne nastawianie zmywarki, sobotnie mycie podłóg).
- sprawdzone środki czystości – przy ich wyborze powinniśmy się kierować zarówno skutecznością, ale także bezpieczeństwem. Należy dokładnie przeczytać etykietę zamieszczoną na produkcie (niektóre preparaty można stosować tylko na zewnątrz lub przy ich stosowaniu powinniśmy używać rękawiczek i maseczek ochronnych). Warto też zastanowić się nad wpływem środków chemicznych na środowisko. Coraz więcej osób wybiera myjki ciśnieniowe, mopy parowe, czy pasty na bazie sody i octu, ponieważ są one ekologiczne.
- regularne przeglądy szaf, półek i lodówki – łatwiej zadbać o porządek, gdy nie otacza nas nadmiar przedmiotów. Zepsute zabawki, zniszczone lub niedopasowane do naszej sylwetki ubrania, przeterminowane produkty spożywcze należy jak najszybciej usunąć ze swojego otoczenia – dzięki temu pojawi się w naszym domu nowa przestrzeń, którą w miarę potrzeb będziemy mogli zagospodarować.
- organizowanie przestrzeni – odpowiednie rozplanowanie przestrzenne jest potrzebne w każdym miejscu naszego domu, ponieważ pomaga nam szybko i efektowanie działać. Jeżeli w kuchni wszystkie akcesoria są czyste i na swoim miejscu, to dużo sprawnie pójdzie nam przygotowanie posiłku. Dzieciom przyjemniej jest się bawić w uporządkowanym pokoju i dużo łatwiej im posprzątać jeżeli zabawki są pogrupowane w różnych pojemnikach (np. pudło z klockami, półka z autkami, regał z książkami, itp.). Nawet w szafie warto poukładać ubrania według własnego klucza (np. półka na podkoszulki, kolejna na bluzki, spodnie na wieszaku, itd.).
- podział obowiązków – dużo sprawniej odbywa się sprzątanie jeżeli są w nie zaangażowani wszyscy domownicy. Warto przyuczać do sprzątania nawet małe dzieci, przydzielając im stosowne do ich wieku zadania (np. segregowanie skarpetek, wycieranie kurzu, czy podlewanie kwiatków), dzięki temu będą chętniej pomagać w przyszłości, a dodatkowo poczują się ważną częścią rodziny.
Porządek w pracy – czyj to obowiązek?
Zgodnie z zasadami BHP obowiązek dbania o porządek i odpowiednią organizację sprzętów oraz akcesoriów w miejscu pracy, spoczywa przede wszystkim na pracodawcy. Musi on zapewnić odpowiedni sprzęt (biurko, krzesło, narzędzia pracy,itp.), odzież ochronną (np. w fabrykach) i akcesoria (tj. teczki i segregatory na dokumenty, kosz na śmieci), a także zadbać o czystość i higienę w miejscu pracy (najczęściej pracodawcy zatrudniają lub wynajmują sprzątaczki). Nie oznacza to jednak, że pracownik może bałaganić ile zechce. Według Kodeksu Pracy pracownik jest zobligowany do dbania o dobro zakładu pracy i ochronę jego mienia. Porządek w miejscu pracy sprawia, że nie tylko czujemy się lepiej i pracujemy lepiej, ale jest też po prostu bezpieczniej. Jeżeli pracownik nie dba o stanowisko pracy to pracodawca ma prawo go upomnieć, a w niektórych przypadkach nawet zwolnić.